Bijbelverhaal #17

Een overzicht van de vorige verhalen is hier te vinden.

Een voorgelezen versie van de Bijbelvertelling is hier als mp3 beschikbaar.

De kleurplaat van deze week is hier(PDF) te vinden.

3 x kleurplaat of antwoorden op de vragen opsturen = cadeaubon van 5 euro!
Dit kan je doen naar: club@inloopdelichtboei.nl
Graag met je naam en adres erbij.

Hemelvaart.

Dag jongens en meisjes hier zijn we weer. Vandaag ga ik jullie een nieuw verhaal uit de Bijbel vertellen of eigenlijk worden het 2 verhalen. Het eerste verhaal gaat over Hemelvaartsdag! Nu denk je misschien dat is het toch pas geweest? Toen had je op donderdag vrij van school want het was Hemelvaartsdag. Heb je je ook afgevraagd wat dat nu eigenlijk betekende? Wat dat nu eigenlijk voor een soort dag is? Nu luister dan maar extra goed dan ga ik het proberen uit te leggen. En als je het dan nog niet snap, mag je altijd een mail sturen naar het mailadres wat onderaan de geschreven vertelling staat. Doen hoor!!

Hemelvaartsdag... als we het woord gaan hakken dan kom ik op 3 woorden, Hemel-vaarts-dag. Zullen we eerst is nadenken wat het eerste woord nu betekend? Hemel, wat is dat nu eigenlijk? In mijn gedachte zie ik jullie diep nadenken, misschien weet 1 van jullie het al wel, misschien ook niet, ik ga het proberen te vertellen. De hemel is heel hoog boven ons. Als je omhoog kijkt naar de lucht dan zie je de lucht en de wolken. Als het een zonnige dag is zie je ook nog gezellig de zon. Heel hoog daar ver, ver voorbij, daar is de hemel. Wij kunnen dat niet zien. We kunnen er ook niet naartoe met een raket of iets dergelijks. Toch kunnen we er wel komen. Hoe? Dat hoop ik straks in de vertelling verder uit te leggen. 

Het tweede woord wat we horen is vaarts...wat zouden we daar nu toch mee bedoelen? Vaarts komt van het woord varen. Ergens naartoe gaan of varen.

Het derde woord weten we allemaal wel. Dag. Dat is gewoon het woord zoals het is, maandag, disdag, en zo heet die ene donderdag, Hemelvaartsdag. Of wel bij elkaar samen gevat. Er vaart Iemand naar de hemel. Of in wat andere woorden er gaat Iemand naar de hemel.
Nu in mijn gedachte zie ik jullie al bedenkelijk kijken. Nu heeft u het wel uitgelecht juf maar ik snap er nog steeds helemaal niets van. Hoe kan dat nu. Iemand die naar de hemel vaart? En dat zonder raket of iets dergelijks, dat kan niet, dat is echt onmogelijk. Nou luister dan maar goed, dan ga ik jullie nu een verhaal vertellen waaruit blijkt dat het echt mogelijk is!

Discipelen luister eens, nu ben ik de afgelopen 40 dagen na mijn dood verschillende keren bij jullie geweest. Jullie hebben mij nog ontmoet aan de zee van Tiberias, daar heeft de juf jullie in de vorige vertelling over verteld weten jullie het nog? Maar nu moet ik echt gaan. Maar luister eens discipelen jullie moeten bij elkaar blijven in Jeruzalem. Jullie moeten wachten op de Iemand anders die voor jullie zorgen zal, die jullie Troosten zal. Ik heb het jullei al eerder gezegd dat als ik bij Mijn Vader zal zijn dat ik de Heilige Geest naar jullie sturen zal. Hij zal jullie verder helpen zodat jullie overal van Mijn kunnen gaan vertellen. Hij zal jullie leiden. En jullie moeten met elkaar in Jeruzalem blijven totdat  Ik die Heilige Geest sturen zal. De discipelen ze kijken elkaar eens aan, gaat Jezus nu van hen weg? Hij is net weer terug bij hen. Eigenlijk willen ze dit helemaal niet! Ze willen veel liever dat Hij hier bij hen blijft! Ze begrijpen het eigenlijk nog steeds niet zo goed. Misschien is dat met jou ook wel zo, begrijp je helemaal niets van deze verhalen uit de Bijbel, denk je bij jezelf, het zal allemaal wel maar ik snap hier helemaal niets van... Dan mag je het altijd aan de juffrouws vragen...dat is een, maar je kan ook doen wat de discipelen deden, zij vroegen het aan de Heere zelf! Ja zul je zeggen, dat is mooi makkelijk, die Jezus die was nog bij hen. Ik zie Hem niet! Dat klopt, wij kunnen Hem ook niet zien. Toch kunnen we wel alles aan Hem vragen. Dat kunnen we doen door te bidden! 
De discipelen vragen aan de Heere Jezus, maar hoe zou dat dan zijn? Gaat U nu Uw Koninkrijk oprichten?  De Heere Jezus zegt, dat merken jullie vanzelf wanneer dat zal zijn. Gaan jullie maar terug naar Jeruzalem en wacht daar tot de Heilige Geest komt. Die stuur ik over een kleine tijd naar jullie toe. En dan mogen jullie over mijn gaan vertellen, eerst in Jeruzalem en daarna verder. En terwijl Hij zo nog met Zijn discipelen aan het praten is raken Zijn voeten los van de grond. Hij gaat steeds hoger en hoger de lucht in. Hij spreit Zijn handen zegenend over Zijn discipelen uit. Deze kijken verbaasd naar wat er nu gebeurd. Daar zien ze hun Meester gaan. Ze kijken Hem na en terwijl ze zo in verbazing omhoog kijken komt er ineens een wolk tussen de Heere Jezus en Zijn discipelen. En de Heere Jezus? Hij vaart op naar de hemel! Hij mag terug naar Zijn Vader! Hij heeft alles gedaan wat Zijn Vader Hem vroeg. Hij is naar de aarde gekomen als een kleine baby. Weten jullie nog? Daar hebben we aan gedacht met Kerst. Hij heeft 33 jaar op aarde geleefd, Hij heeft wonderen gedaan, denk maar aan het verhaal van de wonderlijke spijziging. Hij is gestorven. Daarvan hebben we kunnen horen op Goede Vrijdag. Hij is ook weer opgestaan, daar denken we aan met Pasen! En nu, nu mag Hij terug naar Zijn Vader in de hemel! Hij heeft er voor gezorgd dat het nu voor ons ook kan! Ook wij kunnen in de hemel komen als we gestorven zijn. Hoe dan? Daarom mogen we vragen of de Heere ons wil leren dat we Hem nodig hebben. Hem nodig hebben omdat we zoveel dingen niet goed doen, zonde noemen we dat. Weet je nog? De Heere had de aarde zo mooi gemaakt...maar toen gingen Adam en Eva zondigen en daardoor doen wij ook elke dag opnieuw zonde. En nu kunnen we toch nog bij Hem komen. Zou je dat ook willen? Vraag er maar om. Heere zou ik ook bij U in de hemel mogen komen? 
Hemelvaartsdag...nu weet je dus wat het woord betekent en weet je ook het juiste verhaal uit de Bijbel bij deze dag!

 

In het begin heb ik jullie verteld dat ik vandaag 2 verhalen ga vertellen. Het tweede verhaal gaat over Pinksteren. Hee,dat is ook een dag waarop je vrij hebt van school. Op zondag is het eerste Pinksterdag en op maandag tweede Pinksterdag. Ook dit is een Christelijk feestdag. Weet je wat er met Pinkesteren gebeurd is? Niet? Luister dan maar goed.

De discipelen hebben hun Heere Jezus zien opvaren naar de hemel. Je zou wel denken dat ze nu wel heel verdrietig zullen zijn, toch is dat niet zo want terwijl ze Hun Meester na stonden te kijken kwam er een boodschapper uit de hemel. 2 engelen stonden ineens bij hen. Zij troosten de discipelen dat hun Heere Jezus eens terug zou komen. Maar nu moesten ze terug gaan naar Jeruzalem en daar wachten tot het moment dat de Heilige Geest zou komen. Want dat had Jezus toch tegen hen gezegd? En zo zijn de discipelen terug gegaan naar Jeruzalem. Daar in 1 van de zalen bij de tempel, daar zijn ze bij elkaar, de discipelen en met hen de vrouwen die vaak bij Jezus waren geweest, Maria, de moeder van de Heere Jezus en ook Zijn broers. Ze waren daar met elkaar en ze hadden het goed met elkaar. En al de dagen dat ze nu daar al bij elkaar waren, waren ze veel aan het bidden en met elkaar aan het praten over de Heere Jezus. Zo breekt de dag aan dat in Jeruzalem het Pinksterfeest gevierd gaat worden. In Jeruzalem is het een drukte van belang. De Joden komen dan met de eerste broden die ze gebakken hebben van hun oogst naar Jeruzalem omdat te brengen in de tempel als dank voor de Heere God. De discipelen zijn dan ook in de tempel bij elkaar, het is de tijd van het eerste morgenoffer zo rond 9 uur in onze tijd. Wat is het druk in de tempel! Heel veel mensen willen daar ook bij zijn. En terwijl de discipelen daar zo bij elkaar zitten met in hun hart de bede en het verlangen om de Heilige Geest dan opeens....het lijkt wel of het heel hard gaat waaien! De mensen kijken verschrikt om zich heen... Ze horen het geluid van een geweldig harde wind, maar ze voelen die wind niet! Dat is raar... Maar...kijk...kijk daar toch eens, daar bij die discipelen...wat zit er toch op hun hoofden? Brand daar nu vuur op hun hoofden? He? Dat kan toch helemaal niet! Wat gebeurd er toch? Terwijl daar al die mensen staan en de disciplen zo met de vrouwen bij elkaar zijn, dan komt de Heilige Geest! Hij word uitgestort vanuit de hemel, gestuurd door de Vader en de Zoon naar Zijn disciplen! Hij had het hen beloofd! En vandaag, op dit Pinksterfeest gebeurd het. Daarom horen de mensen het geluid alsof het heel hard waait, dat is niet zo, dat is de Heilige Geest die met dat geluid komt in de tempel, daar bij de discipelen. En Hij komt alleen in de discipelen, dat kan je zien doordat er tongen als van vuur op hun hoofden branden. Zo staat het in de Bijbel. Het is geen echt vuur maar het lijkt erop.
En zo worden de discipelen vervuld met de Heilige Geest! Gelijk beginnen de mannen te spreken. Ze beginnen zomaar te vertellen over de Heere Jezus. Daar staat een Egyptenaar. Hee, hoort hij dat nu goed? 1 van die mannen spreekt in zijn taal! Hoe kan dat nu toch? Daar staat Arabier, ook hij hoort in zijn eigen taal spreken...en zo spreken al de discipelen een verschillende taal! Dat kan toch niet zul je denken... ik kan toch ook niet zomaar ineens Chinees spreken of Russisch of wat voor vreemde taal dan ook. Toch...hier gebeurd het! Door de Heilige Geest, Hij geeft hen die vreemde taal ineens te spreken.
De mensen? Ze snappen er helemaal niets van. Wat gebeurd hier nu toch? Ze zijn heel erg verbaasd! Iedereen hoort in zijn eigen taal spreken en kijk eens hoe blij dat die discipelen kijken! Ze zijn zo vervuld met blijdschap en vreugde! Zo kan het nog gaan, ook in onze tijd, als je iets mag leren van de Heere en Hij ook in jou hart komt, dan ben je zo blij! Dan is er zo'n vreugde in je hart, dan wil je iedereen over Hem vertellen! Dan wil je zingen heel de dag door tot eer van Hem! Zou je dat nu ook niet willen? Zoek het toch! Vraag er toch om of je Hem ook mag leren kennen in je hart! Dan kan je ook iets van de blijdschap krijgen zoals de discipelen hier! 
Niet alle mensen zijn zo verwonderd want ...ach, die mannen zijn niet goed wijs hoor! Ze hebben vast veel te veel wijn gedronken! Die mannen ach ze zijn niet wijzer ze spreken dronkemans taal! Er zijn mannen die bespotten hier het werk van de Heere...wat erg...
Gij Joodse mannen en gij allen die te Jeruzalem woont, klinkt er ineens een stem..He? Wie zegt dat? Kijk het is Petrus, hij spreekt de menigte toe in zijn eigen taal! Natuurlijk zijn wij niet dronken zegt hij verontwaardigd! Het is nog maar 9 uur in de morgen, we hebben nog geen druppel wijn op! Weten jullie mannen wat er hier gebeurd? Hier word vervuld wat de profeet Joël al gezegd heeft. Hij heeft gezegd dat in de laatse dagen de Heilige Geest uitgestort zal worden en dat mensen, dat is vandaag gebeurd! En dan gaat Petrus daar op dat tempelplein verder preken. Hij gaat vertellen of Zijn Heere Jezus, Die ook voor zijn zonde gestorven is aan het kruis. Hij gaat de mensen vertellen dat het ook voor hen nog kan! Dat er nog vergeving van zonde te krijgen is. Hoe dan vragen mannen die gevoelen in hun hart dat het echt waar is wat Petrus hier preekt. Ze vragen het hem, o, Petrus wat moeten we toch doen? WE hebben zoveel verkeerd gedaan! En dan mag Petrus hen wijzen op die Zaligmaker, gelooft in Hem zegt Petrus, bekeerd u toch, zoek toch de Heere Jezus nog nu het nog kan! Er zijn er velen die op die dag naar de discipelen luisteren. Ze geloven het in hun hart dat Jezus ook hun Zaligmaker is. Er staat in de Bijbel dat er op die dag wel 3000 mensen een nieuw hart kregen! Wat een wonder toch he? Vind je ook niet? Zou je Hem dan ook niet zoeken?

Nu weten jullie met dit verhaal wat er gebeurd is op het Pinksterfeest. Ik heb het meerdere keren verteld in de vertelling. Je hebt de Heere Jezus nodig voor vergeving van al je zonde, maar zul je nu misschien denken, en de Heilige Geest dan? Is die er nu nog? Ja jongens en meisjes, de Heilige Geest is er nu nog. Hij helpt onze dominees in de kerk bij het vertellen van hun preek. Net zo als Hij het bij de discipelen deed. Hij helpt ook de juffrouws om jullie te vertellen uit de Bijbel. Hij helpt ook jullie dat je begrijpen mag wat soms zo moeilijk is als het over de verhalen uit de Bijbel gaat. Misschien denk je wel, nou ik snap er nog steeds niks van, vraag dan maar of Hij het je wil leren. Of Hij je wil laten zien dat je God nodig hebt in jou hart en leven. Doen hoor!!

Vragen. Antwoorden mag je sturen naar: club@inloopdelichtboei.nl
1.Wat gebeurde er met Hemelvaartsdag?
2. Wie waren erbij?
3.En Wie ging er naar de hemel?
4. Waar gingen de discipelen heen nadat de Heere Jezus naar de hemel was gegaan?
5.Wat brachten de Joden in de tempel bij het Pinksterfeest?
6. Wat hoorde de mensen ineens in de tempel?
7. En wat zagen ze?
8. Wat gingen de discipelen doen?
9. Wie sprak de mannen toe die met de discipelen spotte?
10. Hoeveel mensen kregen er op die dag een nieuw hart!
 

foto: Unsplash, Mandy Henry