Bijbelverhaal #9

Een overzicht van de vorige verhalen is hier te vinden.

Een voorgelezen versie van de Bijbelvertelling is hier als mp3 beschikbaar.

De kleurplaat van deze week is hier(PDF) te vinden.

Bijbelvertelling over Zacharias en Elizabet: Lukas1:5-25

Dag jongens en meisjes,

Omdat het over een aantal weken Kerstfeest is, gaan we de komende weken aan jullie andere verhalen vertellen uit de Bijbel. Deze verhalen staan in het Bijbelboek Lukas. We gaan dus niet meer verder vertellen over het leven van Jakob.

De vertelling die je nu hoort staat in Lukas 1 : 5-25. Luister maar goed!

Zie je daar die man lopen? Hij is best al oud zo te zien, want hij loopt niet meer zo snel. Wie is die man en waar gaat hij naar toe?

Die man is Zacharias en hij is op weg naar de tempel, het Huis van de Heere God. Wij zouden zeggen, hij gaat naar de kerk. Die tempel staat in Jeruzalem.

Wat weten we van Zacharias en hoe komt het dat Zacharias naar de tempel gaat? Luister, daar ga ik nu over vertellen.

In de Bijbel staat dat Zacharias getrouwd is met Elizabet.

Ze zijn heel gelukkig, want ze dienen de Heere God met heel hun hart. Ja, Zacharias en Elizabet zijn rechtvaardig voor God. Dat betekent: ze luisteren goed naar de Heere God en doen precies wat Hij wil.

Wat mooi als je de Heere God liefhebt. Dan gaan andere mensen en kinderen dat merken. Je wilt dan goede dingen doen en geen verkeerde dingen.

Aan Zacharias en Elizabet merk je dat.

Elizabet en Zacharias hebben geen kinderen. Dat vinden ze wel erg verdrietig.

Elke dag bidden ze tot de Heere God en vragen of ze een kindje mogen krijgen. Het is tot nu toe niet gebeurd. En nu zijn Zacharias en Elizabet al oud geworden en bij oude mensen worden geen kinderen meer geboren.

Ook als je de Heere God liefhebt, kan het toch zijn dat je dingen verdrietig vindt. Maar gelukkig weet de Heere God dit ook.

Nu ga ik vertellen waarom Zacharias op weg naar de tempel is.

In de tempel werken de priesters, dat zijn knechten van de Heere God. Zij offeren en bidden tot God. Zacharias is ook een priester. Hij is uitgekozen om vandaag te offeren op het reukofferaltaar dat in de tempel is. Dat mag 1 priester doen. Wat is hij blij om dat werk voor de Heere God te mogen doen.

Als je de Heere God liefhebt, ga je graag naar de kerk of naar de tempel zoals Zacharias doet.

Mogen er ook andere mensen in de tempel komen? Nee, niet binnen in de tempel, maar wel in de voorhof. Dat is het plein voor de tempel.

Vandaag, op de dag dat Zacharias op weg is naar de tempel, zie je ook mensen naar het plein gaan om een dier te offeren op het brandofferaltaar om de Heere God te danken voor alles wat ze krijgen. Andere priesters helpen hen daarbij.

Kijk, Zacharias heeft al een heel eind gelopen. Hij is nu bijna bij de tempel in Jeruzalem. In de verte ziet hij mensen in de voorhof staan en de mensen zien Zacharias aan komen lopen.

Als Zacharias nog dichterbij de tempel komt, denkt hij: als ik klaar ben met offeren, mag ik de mensen zegenen en zeggen dat de Heere God hen alles zal geven wat ze nodig hebben.

Als Zacharias naar binnengaat in de tempel, blijven de mensen buiten wachten tot Zacharias klaar is met offeren en bidden.

Binnen in de tempel is een prachtige kamer. Je ziet een gouden kandelaar die licht geeft. Een kandelaar is een lamp waar olie in moet.

Zachtjes gaat Zacharias naar het altaar. Dat is ook van goud. Hij gaat een offer brengen, nee niet met een lam. Zacharias brengt een ander offer. Er staat een gouden schaaltje met vuur en stukjes hout. Zacharias strooit daar korreltjes op. Het zijn wierookkorreltjes. Wat gaat het lekker ruiken! Dat komt omdat de korreltjes warm geworden zijn. Daarom heet het reukofferaltaar.

Zacharias gaat bidden tot de Heere God.

Ineens merkt Zacharias dat hij niet meer alleen is. Is het een andere priester die in de tempel gekomen is? Of iemand van de mensen buiten? Nee, het is een engel uit de hemel die gestuurd is door de Heere God om een boodschap te brengen aan Zacharias. Je begrijpt het vast wel: Zacharias schrikt. Als je denkt dat je alleen bent en dan staat er ineens iemand naast je, dan kan je ervan schrikken.

De engel zegt tegen Zacharias: ‘’Wees maar niet bang, Zacharias, uw gebed is verhoord’’. Dat betekent dat de Heere God gaat doen waar Zacharias en Elizabet om gebeden hebben. Waar hadden ze ook alweer om gebeden?

Je weet het vast nog wel, ze hadden gebeden of ze een kindje mochten krijgen.

De engel gaat verder de boodschap vertellen.

‘’Zacharias, u zult een kindje krijgen, een zoontje. Hij moet Johannes heten. Hij zal een knecht van de Heere God zijn. En weet je wat hij zal doen?

Johannes zal later gaan vertellen tegen de mensen over de Heere God en dan zullen er heel veel mensen en kinderen de Heere God gaan liefkrijgen. Ja, de Heere God zal in het hart van de mensen en kinderen gaan wonen’’.

Wat een mooie boodschap is dit, vind je niet? Stel je voor dat jij iets graag wil, bijvoorbeeld een mooi cadeau voor je verjaardag en jij krijgt dit ook, ben je dan niet blij? Of als jij gebeden hebt of de Heere God voor je wil zorgen en je wil helpen, ben je dan niet blij als de Heere God dit ook doet?

Laten we eens naar Zacharias kijken hoe blij hij is met de boodschap van de engel dat er een zoontje geboren zal worden.

Zie je dat…Zacharias kijkt helemaal niet blij. Hij schudt zijn hoofd. ‘’Wij kunnen geen kindje meer krijgen, want Elizabet en ik zijn al oud. Hoe kan ik weten dat u de waarheid spreekt’’? Zacharias kan het niet geloven wat de engel zegt.

Wat erg…de Heere God kan toch alles?

Hoor wat de engel zegt: ‘’Ik ben de engel Gabriël. Ik ben altijd bij de Heere God in de hemel, maar Hij heeft mij gestuurd. Het is een boodschap van God. U zult niet meer kunnen spreken Zacharias, totdat het zoontje geboren is. Dat is uw straf omdat u de Heere God niet gelooft’’.

De engel gaat weer naar de hemel. En Zacharias? Hij gaat de tempel uit en komt weer in de voorhof waar de mensen staan te wachten tot Zacharias klaar is met offeren. Nu zal hij hen zegenen. Maar Zacharias zegt niets, want hij kan niet spreken. De mensen begrijpen er niets van. Wat zou er gebeurt zijn in de tempel?

Zacharias wenkt met zijn hand dat de mensen maar naar huis moeten gaan.

Hij kan niet vertellen wat er is gebeurt, omdat hij niet kan spreken.

Zacharias gaat naar huis. Wat erg dat hij de boodschap niet geloofde die de engel tegen hem zei. Dat is verkeerd, dat is zonde. Zacharias heeft er verdriet van. Natuurlijk vindt hij het erg dat hij niet kan spreken. Straf krijgen is toch niet fijn? Maar Zacharias weet ook dat hij het verdiend heeft en daarom is hij niet boos.

Als Zacharias thuis komt, kan hij niet vertellen tegen Elizabet wat er is gebeurt in de tempel, maar hij kan het wel opschrijven.

Wat is Elizabet blij als ze leest wat de engel Gabriël gezegd heeft. Elizabet gelooft wat de engel gezegd heeft.

En na een poosje, ja, Elizabet weet het zeker…er zal bij mij een kindje geboren worden. Wat is ze blij. Het zal een jongetje zijn en ook een knecht van de Heere God worden. Elizabet moet nog een poosje wachten voordat het kindje geboren zal worden. Elizabet dankt de Heere God dat hun gebed is verhoord.

Geloof jij alles wat de Heere God zegt in de Bijbel? Geloof jij alles wat je over Hem hoort, dat de Heere God doet wat Hij zegt? Wat fijn als dat zo is. Dan dank je daar vast de Heere God voor.

Het kan ook zijn dat jij denkt: ik vind het moeilijk om alles te geloven wat in de Bijbel staat, ik ben vast te klein, te jong om de Heere God te dienen en lief te hebben. Ik doe elke dag wel verkeerde dingen. Hoor eens, wat zegt de Heere God dan in de Bijbel?

Laat de kinderen tot Mij komen, dus kinderen zijn niet te klein en te zondig.

De Heere God belooft dat wie tot Hem komt, wie bidt, niet weggestuurd zal worden.

Hij zal in je hart komen wonen en je zonden vergeven. De Heere God zal altijd bij je zijn en altijd voor je zorgen waar je ook bent, thuis, op school of op straat.

Vind je dat geen blijde boodschap?

Fijn als je de volgend keer weer meeluistert.

Tot dan!

foto: Unsplash, Ian Schneider